19 sty 2017

Zupa krem warzywna z batatami i serowymi grzankami

Gęsta zupa krem z warzyw i słodkich ziemniaków, z rozgrzewającymi przyprawami, imbirem, kardamonem, cynamonem i nutą wina, szybka i super prosta do przygotowania .... z włoskim charakterem! :




Kiedy temperatury spadają, a pogoda zmierza w kierunku zimowej, ja zmierzam również, tym razem w kierunku tradycyjnej kuchni polskiej i przechodzę na dietę ziemniaczaną. Oczywiście w nowoczesnej wersji, bo gotowanie ma być lekkie, łatwe i przyjemne! A przede wszystkim smaczne - to oczywista oczywistość! ;)

Przez trzy czwarte roku jestem na diecie, (no, nie na diecie, to nie jest dobre określenie), raczej chodzi mi o sposób żywienia, ogólnie mówiąc, lekkiej, śródziemnomorskiej, a konkretnie włoskiej. Temu sprzyjają wysokie temperatury i warunki pogodowe oraz geny, przekazane mi przez włoskich pradziadków. 

Tegoroczny sezon zimowy rozpoczęła pyszna zupa krem z batatów z serowymi grzankami. Przemyciłam w tym daniu elementy włoskie - grzanki są na bagietce, zapiekanej z parmezanem, a do kremu dodałam odrobinę białego wina, jak to się robi w Italii .... :) 

Oto mój ulubiony przepis na zupę zimową porą:

Zupa krem warzywna z batatami i serowymi grzankami 


Składniki: 
1 duży lub 2 średnie bataty/słodkie ziemniaki (ok. 600 g)
włoszczyzna: 1 marchewka, 1 korzeń pietruszki,
plaster selera, kawałek pora (biała część)
2 łyżki masła
1 kieliszek białego wina
szczypta przypraw do smaku, np. imbir lub cynamon 

Na grzanki:
bagietka pełnoziarnista
70 g parmezanu

Przygotowanie:
1. Z włoszczyzny zagotuj Bulion warzywny (PRZEPIS).

2. W tym czasie przygotuj bataty: odważ je, umyj pod bieżącą wodą, obierz ze skórki, pokrój na mniejsze kawałki, dołóż do gotujących się w bulionie warzyw. Gotuj do miękkości. 

3. Sprawdź, czy warzywa są odpowiednio miękkie, jeśli tak, wyłącz piec, dolej wina, dopraw do smaku.  Całość zmiksuj blenderem na gładką masę. 

4. Przygotuj grzanki: bagietkę przekrój wzdłuż i następnie na kawałki, podpiecz do chrupkości w tosterze lub piekarniku. Zetrzyj ser na tarce na średnich oczkach, posyp grzanki, wstaw do gorącego pieca na 30 sekund.

Moja rada:
Jeśli krem będzie zbyt gęsty, dolej trochę wody albo wina.  Zupa ma być gęsta, kremowa, ale dość płynna, by dało się ją przelać na talerze. Przed podaniem zupę podgrzej. Podawaj z gorącymi grzankami.

 
   Przemyciłam w tym daniu elementy włoskie ....
 
.... grzanki są na bagietce, zapiekanej z parmezanem, a do kremu dodałam odrobinę białego wina, jak to się robi w Italii ....  
 
.... Smacznego!