8 wrz 2016

Jak zacząć pisać bloga? 10 praktycznych porad dla początkujących blogerów

Kiedy pewnego, pięknego dnia odkryłam, że na blacie mojego biurka nie pozostało już ani kilku centymetrów kwadratowych powierzchni na postawienie ulubionej filiżanki cappuccino, powiedziałam sobie - dość, tak dłużej nie da się żyć, muszę coś z tym zrobić .... i tak założyłam bloga!

Tekst i zdjęcie: Amanda Ricci
 

Droga Czytelniczko! Drogi Czytelniku! Prowadzisz bloga? A może masz zamiar dopiero zacząć? Ciekawa jestem, jakie były Twoje początki?

Bloga kulinarnego Amanda - Butik z Przepisami piszę od dwóch i pół roku, ale myśl, żeby prowadzić własny blog w internecie chodziła za mną już parę lat wcześniej. Gotowaniem i wypiekami zajmowałam się "od zawsze", ciągle doskonaląc swój warsztat pracy i umiejętności. Z taką samą energią oddawałam się pasji tworzenia kolekcji czasopism i książek o tematyce kulinarnej. W tym celu:
  • zbierałam literaturę fachową
  • wyrywałam kartki z przepisami z prasy kobiecej
  • robiłam zapiski w kalendarzach
  • wertowałam stare przepisy kulinarne
  • zabazgrywałam całe marginesy w książkach kucharskich.

Z czasem na moim biurku zaczęły się piętrzyć stosy kartek wyrwanych z gazet, miesięczników i wszelkiej maści poradników. Wszystko po to, by zaspokoić mój głód wiedzy na tematy kulinarne i głód konkretny na coś dobrego do zjedzenia dla mojej rodziny przyjaciół. Nie zauważyłam nawet, kiedy bałagan na biurku osiągnął prawie rozmiary katastrofy, a ilości zgromadzonych przeze mnie papierów przekroczyły normalne możliwości służb wywożących śmieci w naszym kraju, zwłaszcza po wprowadzeniu nowych zasad segregacji śmieci.
 
I wtedy właśnie podjęłam decyzję o pisaniu własnego bloga.

Wprawdzie daleko mi do perfekcyjnej pani domu, ale postanowiłam zabrać się w związku z tym za wiosenne porządki na biurku. Pogratulowałam sobie pomysłu, ale szkoda, że nie wpadłam na to wcześniej. Zadanie okazało się prostsze niż myślałam: notatki i przepisy kulinarne wrzuciłam do komputera, a makulaturę do kosza na śmieci. Stąd "Amanda - Butik z Przepisami" czyli .... (nie-)oczekiwane skutki ucieczki z szuflady ....
 
Przygotowywałam się do prowadzenia bloga nie tylko od strony teoretycznej, ale także, albo przede wszystkim, praktycznej. Praktycznie wykorzystywałam zdobytą wiedzę na temat pieczenia, gotowania, smażenia, duszenia, szatkowania, filetowania, blanszowania, marynowania i nie wiem, co tam jeszcze. Dwoiłam się i troiłam, przygotowując moje popisowe dania, starając się zaspokoić wysokie wymagania kulinarne i apetyt moich najbliższych, a jednocześnie zasłużyć na ich komplementy i uznanie. Ogarnęła mnie prawdziwa pasja gotowania, pieczenia, przyrządzania wyszukanych dań
 
Z radością miksowałam nieskończone ilości koktajli owocowych, z owoców pochodzących niemal ze wszystkich stron świata, z zapałem odrąbywałam pióropusze od ananasów, z pasją rozdrabniałam na miazgę mango i walczyłam z upiorną pestką. Miliony razy miksowałam w blenderze pomidory na zupę i nie jeden raz poparzyłam się, sparzając wrzątkiem ich skórki. Dzielnie walczyłam na froncie walki przy kuchennym blacie o obrane ziemniaki, pokrojone na plastry bakłażany i cukinie .... Po nocach śniły mi się filetowane pstrągi, halibuty i różowe łososie. A z korków od szampana czy ulubionego włoskiego wina musującego uzbierałam niezłą kolekcję ....

.... to be continued.


10 praktycznych porad dla początkujących blogerów: 

1. Zrób pierwszy krok. Jeśli chcesz zaistnieć w internecie zacznij pisać własnego bloga! Jeśli jesteś początkującym blogerem lub dopiero zamierzasz założyć bloga, musisz po pierwsze zastanowić się o czym chcesz pisać.
 
2. Zadaj sobie podstawowe pytanie: czym się interesuję, co jest moją pasją, na czym się dobrze znam?

3. Wybór tematyki bloga. Być może Twoją pasją jest wypiekanie ciasteczek albo szydełkowanie i chcesz się tym pochwalić całemu światu? Może jesteś fanem jakiegoś zespołu muzycznego albo drużyny sportowej i chcesz się podzielić swoją wiedzą? Może obserwujesz ptaki albo twoje hobby to motoryzacja?
 
4. Jeśli nadal nie wiesz, o czym pisać bloga, rozejrzyj się wokół siebie, życie i świat wokół nas dostarcza mnóstwo tematów. Wybierz taki temat, taki obszar działalności lub zainteresowań, na którym się naprawdę znasz i masz innym ludziom coś do powiedzenia. A z czasem wyrośniesz na znawcę tematu i guru w swojej dziedzinie!   

5. Wybór domeny. Kiedy pierwszy krok już uczyniłeś/-aś i wybrałeś/-aś tematykę bloga i wiesz już o czym chcesz pisać, zacznij pisać! Wybierz domenę (własną lub gościnnie).

6. Własna domena. Własna domena wymaga pewnych opłat rocznych i kontaktu z firmą komputerową (chyba że umiesz sobie zrobić stronę sam).

7. Bezpłatne usługi. Bezpłatne usługi oferuje google, wordpress, blox i inni. Ja zdecydowałam się otworzyć bloga w usłudze blogger google Zalety - zakładasz konto sam, korzystając z gotowych szablonów, trwa to 5 minut i jest bardzo proste, dzięki praktycznej instrukcji. 

8. Radosna twórczość. Kiedy masz założonego bloga, zacznij już dziś od napisania jednej linijki tekstu, od trzech linijek, a z czasem napiszesz cały akapit albo kilka akapitów, całą stronę albo kilka stron tekstu. Nie przestawaj pisać, następnym razem napiszesz lepiej i więcej!

9. Częstotliwość pisania. Pisz posty codziennie, co drugi dzień, raz w tygodniu albo raz w miesiącu. Nie ma tu żadnych reguł ani zasad - znajdź po prostu swój naturalny rytm, ale jak się już zdecydujesz na prowadzenie bloga, bądź konsekwentny i systematyczny i trzymaj się raz obranego kierunku.  
 

10. Fotografia na blogu. Odkryj swoje mocne strony - jeśli słowo pisane nie należy do Twoich mocnych stron, może skupisz się na fotografii i stworzysz bloga z pięknymi zdjęciami, które odzwierciedlą Twoje pasje i zainteresowania?


O tym, jak zaczęłam fotografować, jaki wybrać sprzęt na początku (jako fotograf amator) i wiele cennych rad na temat robienia zdjęć, przeczytasz w kolejnym #3 odcinku p.t. Jak robić zdjęcia do bloga? (wkrótce na blogu).

Zapoznaj się z #1 częścią poradnika dla początkujących blogerów p.t. Co Ty wiesz o blogowaniu czyli miś i przyjaciółki.


 

12 komentarzy:

  1. Ja też się cieszę, że założyłam bloga. Twoje porady są bardzo trafne i każdy kto ma ochotę na prowadzenie bloga powinien je poznać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję - tekst jest trochę z przymrużeniem oka, nie chciałabym, żeby te porady zabrzmiały bardzo poważnie (jestem amatorką) - ale ucieszy mnie, jak się komuś przydadzą :)

      Usuń
  2. Fajny cykl na blogu, dobre rady :) haha tak czytam o tym stosie na biurku...bo ja chociaż bloguję ( może za mało intensywnie...) to stosy różnych gazet, książek i wycinków wciąż się piętrzą :D pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to już jest - w jakiś niewytłumaczalny sposób, te wszystkie rzeczy piętrzą się na biurku - i wcale nie dadzą się do końca posprzątać! ;) :D

      Usuń
  3. Bardzo trafione rady :) mój blog zaraz skończy 2 lata, a ja w głowie mam coraz więcej nowych pomysłów jak go rozwijać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i powodzenia w rozwoju bloga życzę! :)

      Usuń
  4. Ja zaczełam pisać bloga intuicyjnie, bez żadnego przygotowania, wszystkiego uczyłam się po ,,po drodze". Bardzo fajny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację - intuicja jest ważna i myślę, że nie zaszkodzi też trochę poczytać i skorzystać z doświadczeń innych blogerów :)

      Usuń
  5. Fajnie napisane. Ja zaczęłam pisać tak po prostu. Lubie to i tyle i nawet to, że na popularność chyba nie mam co liczyć,nie za bardzo mi przeszkadza :)

    OdpowiedzUsuń